Обґрунтовано основні напрями розвитку податкової системи на основі податкового менеджменту: посилення ролі місцевих податків; налагодження результативної взаємодії органів місцевого самоврядування із суб’єктами господарювання, які функціонують на території, для збільшення надходжень до бюджету; забезпечення справедливого розподілу податкового навантаження та його зменшення з одночасним пошуком бюджетних компенсаторів; посилення податкового контролю; забезпечення ефективної інформаційно-роз’яснювальної роботи та взаємодії органів місцевого самоврядування і платників податків. Запропоновано авторське бачення податкової системи в межах нової архітектури адміністративно-територіального устрою. Обґрунтовано віднесення податку на доходи фізичних осіб до складу місцевих податків і зміну механізму зарахування податку до місцевих бюджетів. Визначено напрями збільшення акумульованих до місцевих бюджетів майнових податків. Розроблено модель форми самооподаткування населення територіальних громад як інструменту співпраці органу місцевого самоврядування та населення територіальної громади, згідно з якою забезпечується залучення жителів до акумулювання та розподілу податкового ресурсу, зокрема в частині самостійного обрання проєктів для фінансування, встановлення умов і нормативів самооподаткування. Основою запропонованої моделі є акумулювання фінансових ресурсів на засадах паритетності: внесок органів місцевого самоврядування визначено на рівні, що не нижчий за суму, внесену мешканцями у фінансування обраних проєктів. Обґрунтовано, що збір коштів самооподаткування мешканців об’єднаних територіальних громад має організовувати місцева влада, однак лише після проведення загальних зборів мешканців, на яких вирішуватимуться основні питання щодо суми податку, яку мають сплачувати громадяни.
податки, територіальна громада, податковий менеджмент, податок на доходи фізичних осіб, самооподаткування