УДК [339.1:338.48]:339.92:005; JEL L83, F15, F29 Мальська М. П., Біланюк О. П. Концепція смарт-спеціалізації як методологічна основа розвитку транскордонних туристичних ринків. Регіональна економіка. 2018. №2(88). С. 39-43. URL: http://re.gov.ua/doi/re2018.02.039_u.php. Літер.: 9
Автори
АнотаціяРозглянуто потенціал концепції смарт спеціалізації та напрями її застосування для розвитку транскордонних туристичних ринків. Проаналізовано Стратегію розвитку Європи 2020, яка базується на принципах розумної спеціалізації, сталого та інклюзивного розвитку. Визначено перспективи розвитку сфери туризму в контексті пріоритетів Стратегії Європа 2020: відповідно до Стратегії туризм не виділено в ролі сфери концентрації ресурсів, водночас стимулюється розвиток туризму на засадах розумної спеціалізації. Виявлено, що 28 регіонів ЄС обрали туризм як один з пріоритетних видів діяльності в інноваційних стратегіях розвитку. Ще 44 регіони зосереджені на різних аспектах економічного розвитку, опосередковано пов’язаних з туристичною індустрією. Обґрунтовано напрями розвитку туризму на засадах розумної спеціалізації, серед яких: модернізація шляхом застосування різного роду технологій, що матиме вплив на ефективність функціонування сфери туризму; активізація наукових досліджень функціонування туристичної сфери, впровадження в практичну діяльність наукових розробок; створення кластерів, розвиток локальних мереж задля включення більшої кількості місцевих підприємців; використання енергоефективних будівель та екологічно чистого транспорту; продукування інновацій у таких сферах, як медичний туризм, оздоровчий туризм тощо; пошук нових підприємницьких ініціатив у сфері туризму, які б дозволяли залучати та ефективно використовувати людський (зокрема креативний) потенціал, для прикладу, діловий чи активний туризм. Європейський досвід доводить, що важливо розглядати туризм не як сферу, що перебуває в тіні промислового сектору, а як невід’ємну складову регіональної інноваційної системи та елемент розвитку економіки знань у регіоні. Безперспективною в сучасних умовах є стратегія розвитку туризму, що базується виключно на засадах використання культурних і природних ресурсів. Так само хибним є бачення модернізації та інноваційного розвитку туризму виключно у більш активному використанні ІКТ та Інтернету. Не менш важливу роль мають відіграти управлінські інновації, продукування інноваційних видів послуг, використання технологій, пов’язаних з використанням робототехніки, інноваційної медичної апаратури, відновлюваної енергетики тощо. Встановлено, що в Україні смарт-спеціалізація саме як інноваційна система прийняття рішень у сфері регіональної та структурної політики на практиці взагалі не отримала розвитку.
Ключові слова:розумна спеціалізація, туризм, регіональний розвиток, розумний регіон, транскордонний туристичний ринок
Посилання- Снігова О. Ю. Розкриття потенціалу смартспеціалізації для подолання регіональної структурної інертності в Україні // Економіка України. 2018. №8. С. 75-88.
- Bevilacqua C., Pizzimenti P., Maione C. Research and innovation strategies in cluster policies. Methodological approach to cluster spatialisation. MAPS-LED Project, 2016. 411 p. Retrieved from http://www.cluds-7fp.unirc.it/assets/d1_3_research-and-innovation-wp1.pdf
- Bonomi A., Masiero R. Dalla Smart City alla Smart Land. Venezia, 2014. 144 p.
- Europe 2020 Strategy. European Comission, 2015. Retrieved from https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/economic-and-fiscal-policy-coordination/eu-economic-governance-monitoring-prevention-correction/european-semester/framework/europe-2020-strategy_en
- Foray D. Smart Specialisation: Opportunities and Challenges for Regional Innovation Policy. Routledge, 2014. 104 p. Retrieved from https://books.google.com.ua/books?id=8jxHBAAAQBAJ
- Foray D., van Ark B. Smart specialisation in a truly integrated research area is the key to attracting more R&D to Europe. Knowledge Economists Policy Brief n°1. Expert Group "Knowledge for growth", 2007. Retrieved from http://ec.europa.eu/invest-in-research/pdf/download_en/policy_brief1.pdf
- Rodríguez Sánchez I., Williams A., Hall C. Tourism Innovation Policy: Implementation and Outcomes // Annals of Tourism Research, 2014 Aug. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/265592446_Tourism_Innovation_Policy_Implementation_and_Outcomes
- Schaffers H., Ratti C., Komninos N. Special Issue on Smart Applications for Smart Cities – New Approaches to Innovation. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 7 (3), 2012.
- Schultze C. Smart specialisation strategies and ERDF tourism investments // Smart cooperation in coastal and maritime tourism – Encouraging transnational partnerships through clusters and networks (Brussels, 20.01.2015). Retrieved from ec.europa.eu/DocsRoom/documents/8484
|