Політика децентралізації в Україні має спиратися не на політичну децентралізацію (це шлях до федералізації), а на фіскальну децентралізацію. Водночас важливо розробити такий її механізм, щоб вона не суперечила фіскальній консолідації. Цей взаємозв’язок ми вбачаємо у фінансуванні частини державного боргу і військових витрат з регіональних бюджетів. Фіскальна децентралізація – це заходи держави з перенаправлення частини загальнодержавних податків і видатків на рівень регіонів і територіальних громад. Поки ж в Україні наголос робиться на збільшення фінансових ресурсів укрупнених територіальних громад, залишаючи поза увагою фінансові інтереси регіональних громад, що породжує відцентрові тенденції в останніх (особливо – на Півдні і Сході України). Проаналізовано суперечливий взаємозв’язок між фіскальною консолідацією та фіскальною децентралізацією; пропонуються шляхи оптимізації державних витрат, зокрема щодо погашення частини державного боргу та військових витрат за рахунок регіональних бюджетів; обґрунтовуються нові підходи щодо розподілу загальнодержавних податків між центром і регіонами України, які дозволять подолати відцентрові тенденції в нашій країні. Запропонований підхід до здійснення частини державних витрат на погашення державного боргу і військових витрат (фіскальна консолідація) та розширення податкових можливостей регіонів (фіскальна децентралізація) дозволить поставити під жорсткий контроль територіальних громад регіонів державні доходи і видатки, що зменшить відцентрові тенденції в Україні.
фіскальна консолідація, фіскальна децентралізація, регіональний державний борг, ПДВ, податок на прибуток підприємств, єдиний соціальний внесок, акцизний податок
Вказано на головні недоліки проектів реформування податкової системи України, запропонованих як від Міністерства фінансів (проект Н. Яресько), так і від Верховної Ради (проект Н. Южаніної), оскільки у них наголос зроблено на пропорційності в оподаткуванні. Обґрунтовується необхідність застосування прогресивного принципу оподаткування, зокрема оподаткування доходів громадян шляхом використання трьох ставок податку на доходи громадян (ПДФО), застосування двох ставок податку на додану вартість (ПДВ) і двох ставок податку на прибуток підприємств (ПНП). Доводиться необхідність поступового зменшення єдиного соціального внеску (ЄСВ) з лагом у 5% щорічно до рівня 20%, щоб не спричиняти кризу з наповненням державних цільових фондів. ЄСВ розглядається за методологією ОЕСР як податок, а не збір.
принцип справедливості в оподаткуванні, прогресивність в оподаткуванні, Європейський Союз, Словаччина, Україна, податкова амністія, Донбас, Малий податковий кодекс
Аналізується досвід окремих країн Європейського Союзу щодо зменшення диференціації в доходах між регіонами, механізми перерозподілу податку на додану вартість та інших податкових надходжень між ними. На основі вивчення цього досвіду пропонуються зміни до порядку перерозподілу між регіонами України основних бюджетоутворюючих податків. Мета цього перерозподілу – надання регіонам основних бюджетних ресурсів держави та зменшення ролі центру в їх перерозподілі. Насамперед це стосується податку на додану вартість (ПДВ), який пропонується розподіляти між центром і регіонами з урахуванням чисельності населення кожної області України. У той же час, залишаючи більшу частину ПДВ у регіонах, пропонується відшкодування ПДВ здійснювати з місцевих бюджетів. Понадпланові надходження ПДВ пропонується ділити між регіоном і центром у співвідношенні 50% на 50%, щоб стимулювати керівництво регіонів до його збільшення і до створення інноваційних підприємств. У той же час щодо податку на прибуток підприємств (ПНП) доцільно застосувати інший принцип перерозподілу, щоб стимулювати регіони України до зменшення своєї дотаційності. Виходячи з пропозицій мерів найбільших міст України, на місцях треба залишити близько 50% ПНП, але при умові, що й 50% всіх належних їм дотацій, субвенцій і субсидій вони також будуть фінансувати зі своїх бюджетів.
міжбюджетні відносини, регіон, податки, податок на додану вартість, податок на прибуток підприємств, акцизний податок, податкова амністія
Цитування
Karlin M. I., Tsymbalyuk I. O., Prots N. V. Features tax reform and mechanism of hiding taxes in Ukraine. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики: зб. наук. пр. 2018. Т. 1(24). C. 123-130. URL: http://fkd.org.ua/article/view/128327/124686 {re2019.04.113.005}
Карлін М. Використання пропорційного підходу до оподаткування в Україні: проблеми та можливі способи їх розв’язання. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2016. № 1. С. 85-90. DOI: https://doi.org/10.29038/2411-4014-2016-01-85-90 {re2020.04.086.002}
Карлін М. І. Встановлення ставок основних податків в Україні на основі принципу прогресивності. Регіональна економіка. 2015. № 4. С. 102-107. {re2020.04.086.003}