Проаналізовано чинне правове забезпечення співробітництва територіальних громад України в транскордонному просторі. Розкрито напрями здійснення транскордонного співробітництво в межах єврорегіону шляхом укладання угод про транскордонне співробітництво в окремих сферах, шляхом встановлення та розвитку взаємовигідних контактів між ними, обираючи нові його форми. Обґрунтовано поглиблення транскордонного співробітництва шляхом розробки та реалізації спільних ініціатив, заходів, проектів, програм і стратегій в окремих сферах, що передбачає координацію співробітництва та акумулювання ними на визначений період ресурсів для спільного здійснення відповідних заходів. Запропоновано законодавчо визначити транскордонне об’єднання як добровільне об’єднання суб’єктів та / або учасників транскордонного співробітництва України та сусідніх держав, передбачене угодою про транскордонне співробітництво.
Розкрито напрями дослідження механізмів, які сконцентровані на вивчені наявних економічних інститутів, поясненню і передбаченню економічних чи соціальних наслідків і конструюванню механізмів для досягнення визначених цілей. Обґрунтовано розроблену класифікацію механізмів взаємодії суб’єктів економічних відносин у процесі дослідження наявних, а також конструювання нових механізмів взаємодії суб’єктів економічних відносин у транскордонному просторі. Запропоновано взаємодію суб’єктів економічних відносин у транскордонному просторі класифікувати за такими ознаками: за суттю базового інституту; за формалізованістю; за легалізованістю; за формою взаємодія. Виокремлено особливості взаємодії суб’єктів економічних відносин через транскордонні ринки за характером: випадкова взаємодія; укорінена взаємодії. Виявлено, що в процесі взаємодії на транскордонних ринках формуються відносно не стійкі статусні ієрархії порівняно з іншими ринками (регіональний, місцевий), оскільки не реалізується механізм постійного моніторингу, що не дозволяє суб’єктам взаємно позиціонуватись щодо один одного, проте існують механізми активного запозичення елементів поведінки провідних суб’єктів, або міметичного (наслідувального) ізоморфізму.
класифікація механізмів, механізми взаємодії, взаємодія в транскордонному просторі, транскордонний ринок
Розглянуто форми взаємодії суб’єктів економічних відносин у транскордонному просторі. Відзначено важливість трансакційних витрат при виборі моделі транскордонної взаємодії. Обґрунтовано, що економічні умови, у т. ч. інституційне середовище, впливатимуть на рівень трансакційних витрат, чим спонукатимуть до вибору найефективніших, з точки зору учасників, форм транскордонної взаємодії, що, своєю чергою, змінюватимуть інституційне середовище. Зазначено, що вибір форми взаємодії переважно вирішується обопільною згодою усіх учасників, що, проте, не виключає примусу однією зі сторін з метою добитися згоди іншої сторони. Вказано, що вибір форми транскордонної взаємодії є обмежено раціональним через складність передбачення майбутнього, неналежний рівень поінформованості та неадекватне трактування наявної інформації, що загалом може призводити до помилкових рішень.
транскордонне співробітництво, форми транскордонного співробітництва, учасники транскордонного співробітництва, транскордонний простір, локалізація транскордонного ринку, моделі транскордонної взаємодії, трансакційні витрати, інституційне середовище.
Визначено прикордонну торгівлю та місце її локалізації. Класифіковано суб’єкти за активністю зайнятості нею. Досліджено специфіку прикордонної торгівлі в транскордонному просторі України з ЄС, зокрема в українсько-польському, українсько-словацькому, словацько-польському регіонах. Проаналізовано вплив підписання та ратифікації Угод про малий прикордонний рух України з суміжними державами – членами ЄС на розвиток прикордонної торгівлі. Виявлено інтерес суміжних держав – членів ЄС щодо організації прикордонної торгівлі в транскордонному просторі з Україною.
Визначено сутність транскордонного ринку та його місце в системі регіональних та міжнародних ринків. Розкрито особливості транскордонного регіону, які впливають на функціонування транскордонного ринку. Запропоновано концептуальні підходи до дослідження кон’юнктури транскордонного ринку, які охоплюють принципи, основні завдання дослідження, алгоритм здійснення аналізу, джерела інформації та методи з метою виявлення і аналізу тенденцій, чинників і умов, що впливають на розвиток конкурентного середовища в транскордонному регіоні. Відображені основні положення можуть бути використані для методичних рекомендацій аналізу кон’юнктури транскордонного ринку.
Розглянуто вплив прикордонної торгівлі на життєдіяльність мешканців прикордоння на основі соціологічного дослідження, а також отичних регіональних досліджень. Вивчено поведінку й мотивацію людей у різних аспектах (залежно від віку, національності, соціального стану, освіти, місця проживання тощо) та умови, що визначають масовість зайнятих у прикордонній торгівлі, формування транскордонних потоків на основі соціальних ознак. Обґрунтовано роль та місце прикордонної торгівлі в життєдіяльності населення прикордонних територій. Запропоновано напрями вдосконалення нормативно-правової бази організації прикордонної торгівлі в умовах участі України в СОТ.
прикордонна торгівля, прикордонна територія
Цитування
Тимечко І. Р. Реалії взаємодії суб’єктів та учасників транскордонного співробітництва України / І. Р. Тимечко // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України: [зб. наук. пр.] / Інститут регіональних досліджень НАН України ; редкол.: В. С. Кравців (відп. ред.). – Львів, 2014. – Вип. 6 (110). – С. 325-331. {re2016.04.125.002}
Тимечко І. Р. Форми взаємодії суб’єктів економічних відносин у транскордонному просторі / І. Р. Тимечко, Є. Е. Матвєєв // Регіональна економіка. – 2014. – №3(73). – С. 250-260. {re2016.04.125.007}
Mikula N. Specific features of organization of new cross-border cooperation forms / N. Mikula, Y. Matvyeyev, I. Tymechko // Problemy wspolczesnej Europy – ujecie interdyscyplinarne / Red.: R. Fedan, B. Petrecka, S. Dyrda-Macialek ; Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Economiczna im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu. – Jaroslaw, 2014. – P. 31-38. {re2016.04.125.008}