УДК 399.92; JEL F36, R58 Головчанська В. І. Напрями підвищення ефективності транскордонного співробітництва. Регіональна економіка. 2025. №1(115). С. 59-69. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2025-1-5 Літер.: 17
Автори Головчанська Вікторія Іванівнааспірант, ДВНЗ "Ужгородський національний університет"
Контакти: viktoriya.mykulyanets@uzhnu.edu.ua
Сторінки:
АнотаціяЗ'ясовано, що підвищення ефективності транскордонного співробітництва в умовах євроінтеграційного курсу України вимагає цілісного підходу, а ключовим чинником розвитку транскордонних відносин є формування дієвого багаторівневого управління за участю органів державної влади та місцевого самоврядування, інституцій громадянського суспільства та бізнесу. Акцентовано на необхідності гармонізації національного законодавства з європейськими стандартами. Обґрунтовано необхідність модернізації фінансово-організаційного механізму транскордонного співробітництва шляхом створення офісів підтримки транскордонних ініціатив, упровадження моделей державно-приватного партнерства, оптимізації процедур підготовки та супроводу проєктів. Запропоновано використовувати цифрові інструменти управління, що сприятиме підвищенню прозорості, підзвітності та ефективності реалізації транскордонних проєктів. Доведено важливість розвитку інфраструктури спільного користування, інноваційних екосистем у прикордонних регіонах, формування кластерів смарт-спеціалізації, а також зміцнення кадрового та науково-освітнього потенціалу. Підкреслено роль громадянського суспільства в легітимізації транскордонного діалогу, моніторингу та впровадженні соціально орієнтованих ініціатив. Реалізація запропонованих рекомендацій сприятиме формуванню інтегрованої моделі розвитку прикордонних територій України на основі принципів сталості, інклюзивності, інноваційності та територіальної згуртованості, що відповідає стратегічним орієнтирам європейської регіональної політики.
Ключові слова:транскордонний ринок, євроінтеграція, транскордонне співробітництво, механізми, фінансування, конкурентоспроможність, ефективність, інституційний розвиток, імплементація, європейський досвід
Посилання- Мікула Н. А. Транскордонне співробітництво регіонів України: стан та перспективи. Стратегічні пріоритети: наук.-аналіт. зб. 2006. № 2. С. 423-432.
- Мікула Н. А., Толкованов В. В. Транскордонне співробітництво. К.: Крамар, 2011. 259 с.
- Мікула Н. А. Організаційно-економічні механізми активізації транскордонного співробітництва західними регіонами України. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України: зб. наук. пр. 2014. Вип. 3. С. 172-180.
- Popadynets N. M. Domestic market infrastructure development in Ukraine: influence on cross-border trade. Transborder economies – new challenges of regional development in democratic world. Jaroslaw, 2013. Рp. 75-81.
- Попадинець Н. М. Вплив транскордонної торгівлі на розвиток внутрішнього ринку України. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. Регіональна конвергенція та транскордонні ринки: зб. наук. пр. 2011. Вип. 5(91). С. 207-214.
- Попадинець Н. М., Бондаренко В. М., Середа С. А., Оводов Д. А. Сучасні підходи до формування інтелектуальної економічної системи будівельних підприємств у контексті розвитку транскордонного співробітництва в умовах євроінтеграції. Трансформаційна економіка. 2024. № 4(9). С. 96-100. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-9-15
- Шилепницький П. І. Державно-приватне партнерство у транскордонному співробітництві. Інвестиції: практика та досвід. 2016. № 11. С. 10-15.
- Пастернак О. І., Попадинець Н. М. Маркетингові аспекти розвитку транскордонних регіонів. Маркетинг майбутнього: виклики та реалії: матеріали І міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 25 жовтня 2017 р.). Київ: Державний університет телекомунікацій, 2017. С. 124-126.
- Пастернак О. І. Попадинець Н. М. Особливості сучасного маркетингу транскордонних регіонів. Маркетинг та менеджмент у фокусі викликів нової економіки: матеріали міжнародної науково-практичної конференції, 26-28 квітня 2018 р. Ужгород: Говерла, 2018. С. 35-38.
- Pasternak O. I., Popadynets N. M. Marketing instruments of Ivano-Frankivsk oblast promotion interms of cross-border cooperation. VII International youth science forum «Litteriset Artibus» (Lviv, 23-25 November, 2017). Lviv: Lviv Polytechnic Publishing House, 2017. Pр. 341-342.
- Гегедош К. В. Економічна філософія транскордонного маркетингу: становлення і розвиток в умовах цифрової інтеграції. Маркетинг і цифрові технології. 2022. Т. 6. № 1. С. 45-63. DOI: https://doi.org/10.15276/mdt.6.1.2022.4
- Чмир О. С. Концептуальні засади державної фінансової підтримки розвитку транскордонного співробітництва. Соціально-економічні дослідження у перехідний період. Транскордонне співробітництво, ринкова інфраструктура та фінансово-інвестиційна діяльність: зб. наук. пр. 2002. Вип. 6. С. 87-96.
- Wong Villanueva J. L., Kidokoro T., Seta F. Cross-Border Integration, Cooperation and Governance: A Systems Approach for Evaluating «Good» Governance in Cross-Border Regions. Journal of Borderlands Studies. 2022. Vol. 37(5). Pp. 1047-1070. DOI: https://doi.org/10.1080/08865655.2020.1855227
- Berner R. The Interdisciplinary Approach to Financial Stability Analysis. Office of Financial Research: Website. 21.10.2016. URL: https://www.financialresearch.gov/public-appearances/2016/10/21/conference-on-the-new-pedagogy-of-financial-regulation
- Institute for Transnational and Euregional cross border cooperation and Mobility: Website. 2024. URL: https://crossborderitem.eu
- Decoville A., Durand F. An empirical approach to cross-border spatial planning initiatives in Europe. Regional Studies. 2021. Vol. 55(8). Pp. 1417-1428. DOI: https://doi.org/10.1080/00343404.2021.1902492
- Kalman T. Cross-Border Cooperation and Social Investment in the EU Neighborhood. Journal of Borderlands Studies. 2020. Vol. 35(1). Pp. 21-38.
|