Науково-практичний журнал
УКР   ENG
Регіональна економіка
   



Журнал Регіональна економіка -- re2018.02.055

Репозитарій ІРД НАНУ Репозитарій НБУВ УДК [338.46:378]:332.1(477); JEL H52, I21, I22, I25, I28
Садова У. Я., Гринькевич О. С. Розвиток вищої освіти в Україні та її регіонах в умовах викликів XXI століття. Регіональна економіка. 2018. №2(88). С. 55-68. URL: http://re.gov.ua/doi/re2018.02.055_u.php.
Літер.: 38

Автори



Садова Уляна Ярославівна

доктор економічних наук, професор

завідувач відділу соціально-гуманітарного розвитку регіону, ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М.І. Долішнього НАН України»; професор кафедри теоретичної і прикладної економіки, Національний університет «Львівська політехніка»

Контакти: sadlu2004@gmail.com, (032)297-3891

Сторінки:



Гринькевич (Полевська) Ольга Степанівна

доктор економічних наук, професор

заступник директора з наукової роботи, доцент кафедри менеджменту організацій, Львівський інститут Міжрегіональної академії управління персоналом; доцент кафедри статистики, Львівський національний університет імені Івана Франка

Контакти: ogrynkevych@gmail.com

Сторінки:

Анотація

Динамічні зміни у способах генерації та поширення знань змінюють інституційний ландшафт і конкурентне середовище систем вищої освіти (СВО) країн і регіонів, потребують від політиків і менеджерів інноваційних управлінських рішень, обумовлюють актуальність нових теоретичних концепцій і прикладних моделей аналізу конкурентоспроможності національних СВО.
Аналіз наукових публікацій вітчизняних і зарубіжних учених з проблем розвитку СВО дає підстави дійти висновку, що, по-перше, вища освіта як особливий вид економічної діяльності стала предметом вивчення економічних та управлінських наук лише у другій половині XX ст., по-друге, завдяки поєднанню соціокультурних, політичних та економічних функцій вища освіта потребує міждисциплінарного підходу до вирішення проблем ефективності; по-третє, у кожній країні, попри глобальні тенденції розвитку, система вищої освіти має локальні особливості, а відтак – потребує виявлення закономірностей розвитку і національних резервів підвищення конкурентоспроможності.
Метою цієї статті є визначення основних чинників, обмежень і напрямів удосконалення інституційної підтримки розвитку системи вищої освіти України в умовах інтеграції у глобальний простір вищої освіти та викликів XXI ст.
Основні положення і висновки, представлені у статті, базуються на принципах системного і порівняльного аналізу, статистичних і соціологічних методах. Емпірична база дослідження – дані національної і міжнародної статистики, спеціальних соціологічних досліджень з питань економіки та управління у вищій освіті.
Структура статті містить такі розділи: позиція України в міжнародних рейтингах, глобальні і національні тенденції розвитку вищої освіти, у тому числі бізнес-освіти, результати національних досліджень щодо якості вищої освіти в Україні та працевлаштування випускників, висновки та пропозиції.
Здійснено аналіз глобальних чинників трансформації національних СВО, внаслідок чого з’ясовано, що вплив демографічних чинників виявляється у структурних зрушеннях у віковому розподілі населення на користь осіб старшого віку, а відтак – зменшенні попиту на освітні продукти серед населення традиційного “студентського” віку, необхідності диверсифікації освітніх продуктів відповідно до концепції навчання протягом усього життя. Вплив соціально-економічних чинників пов’язаний з асиметрією показників якості життя та виявляється у зростанні процесів освітньої і трудової міграції, глобальній конкуренції за талановитих студентів і дослідників. Технологічні чинники зумовлюють диверсифікацію методів викладання і навчання, зростання кількості он-лайн освітніх продуктів, розвиток неформальної освіти і в підсумку – демократизацію СВО та ризики зменшення кількості закладів вищої освіти (ЗВО).
Сформульовано висновок, що одним з визначальних факторів реалізації національних завдань СВО України у контексті глобальних цілей сталого розвитку є посилення співпраці державних і місцевих органів влади, бізнесу та вищої освіти на принципах автономії ЗВО. У Тому для України важливими є такі кроки: підвищення соціальної відповідальності бізнесу на всіх етапах формування інтелектуального капіталу: спільна розробка нових стандартів у галузі вищої освіти, спеціальних програм сертифікації бізнес-освіти для різних категорій споживачів освітніх послуг, запровадження систем моніторингу працевлаштування випускників ЗВО та використання його результатів у підвищенні ефективності СВО України та її ЗВО.

Ключові слова:

вища освіта, розвиток, Україна, регіони, виклики

Посилання

    
  1. Brininstool M. The Mineral Industry of Ukraine // U. S. Geological Survey Minerals Yearbook. 2011 / U. S. Department of the Interior. P. 47.1-47.12. Retrieved from http://minerals.usgs.gov/minerals/pubs/country/2011/myb3-2011-up.pdf
  2. Ukraine is included into top ten of the biggest weapon exporters // Website BBC. Ukraine News. Stockholm International Peace Research Institute, 2015. Retrieved from http://www.bbc.com/ukrainian/politics/ 2015/03/150313_arms_transfers_database_vs
  3. Средняя зарплата по странам мира 2017. Сайт «Школа инвестора». 2017. Режим доступа: http://investorschool.ru/srednyaya-zarplata-po-stranam-mira-2017
  4. Fischer R. What’s Minimum Wage in European Union. 2017. Retrieved from https://www.reinisfischer.com/whats-minimum-wage-european-union-2017
  5. Заробітна плата в Україні: статистична інформація // Сайт Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua
  6. Гетьманчук А. Що європейці думають про Україну?: презентація. Сайт Інституту світової політики. 2015. URL: http://iwp.org.ua/ukr/public/1584.html
  7. Rumbley L., Altbach P., Stanfield D., Shimmi Y., Gayardon A., Chan R. (Eds.). Higher Education: A Worldwide Inventory of Research Centers, Academic Programs, and Journals and Publications. 3rd ed. Bonn, Berlin, New York: Center for International Higher Education, Boston College, and Lemmens Media, 2014. 360 p.
  8. McCowan T. Higher education, unbundling, and the end of the university as we know it // Oxford Review of Education. 2017. Vol. 43. P. 733-748. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03054985.2017.134371
  9. Панчишин С. М., Гринькевич О. С. Поняттєвий апарат інституційного аналізу конкурентоспроможності системи вищої освіти // Економіка розвитку. 2017. № 1 (81). С. 50-58.
  10. Шевченко Л. С. Університетська освіта: економічні пріоритети та управління розвитком: монографія. Харків: Право, 2016. 188 с.
  11. Семів Л. К. Освітня міграція як фактор розвитку територіальних міграційних систем: національний та європейський контекст // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2013. Вип. 3(101). Територіальні міграційні системи: теорія і практика. С. 244-253.
  12. Перехід на ринок праці молоді України. Результати міжнародного дослідження «School-to-work transition surveys» в Україні у 2013 та 2015 роках / Е. М. Лібанова, О. Цимбал, О. Ярош, Л. С. Лісогор. Женева: Міжнародне бюро праці, 2016. URL: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/-ed_emp/documents/publication/wcms_536293.pdf
  13. Грішнова О. А., Брінцева О. Г. Конкурентоспроможність вищої освіти і конкурентоспроможність працівників: де створюється фіктивний людський капітал. Ринок праці та зайнятість населення. 2018. № 1. С. 13-21.
  14. Kvit S. The Battlefront of Civilizations: Education in Ukraine [Фронт цивілізацій: освіта в Україні]. Kyiv: Kyiv-Mogyla Academy, 2015. 207 p.
  15. Маркетинг образовательных услуг: монография / ред. О. В. Прокопенко. Ruda Śląska: Drukarnia i Studio Graficzne Omnidium (Poland), 2016. 168 с.
  16. Ease of doing business in Ukraine // Website Doing Business: Country Ranking. The World Bank, 2018. Retrieved from http://www.doingbusiness.org/data/exploreeconomies/ukraine
  17. The Global Innovation Index: Country Ranking, 2018. Retrieved from www.globalinnovationindex.org/Home
  18. The Global Competitiveness Report (2017-2018). Website of the World Economic Forum. 2018. Retrieved from https://www.weforum.org/reports/the-global-competitiveness-report-2017-2018
  19. The Global Enabling Trade Report. Website of the World Economic Forum. 2016. Retrieved from http://reports.weforum.org/global-enabling-trade-report-2016/economy-profiles/#economy=UKR
  20. Index of Economic Freedom. The Heritage Foundation, 2018. Retrieved from https://www.heritage.org/index/ranking
  21. Human Development Index and its Components. United Nations Development Programme, 2016. Retrieved from http://report.hdr.undp.org
  22. Logistics performance index. World Bank, 2016. Retrieved from https://lpi.worldbank.org/international/global/2016
  23. Sustainable Society Index – your compass to sustainability. Sustainable Society Foundation, 2016. Retrieved from  http://www.ssfindex.com/results/ranking-all-countries
  24. Інжуватова Х. Свій до свого по своє. Ратуша: Львівська газета. 02.10.2014. URL: http://ratusha.lviv.ua/index.php?dn=news&to=art&id=3726
  25. Перелік галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти: затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2015 р. № 266. URL: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=248149695
  26. Перелік напрямів, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра: затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2006 р. № 17124. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1719-2006-%D0%BF
  27. Перелік спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційними рівнями спеціаліста і магістра: затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 р. № 787. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/787-2010-%D0%BF
  28. Global Flow of Tertiary-Level Students. Statistical Information. Website UNESCO. 2016. Retrieved from http://www.uis.unesco.org/Education/Pages/international-student-flow-viz.aspx
  29. Гринькевич О. С. Управління конкурентоспроможністю вищої освіти в Україні: інституційний аналіз і моніторинг: монографія. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2018. 462 с.
  30. Населення та міграція в Україні (2000-2016). Сайт Державної служби статистики України. Демографічна та соціальна статистика. 2017. URL: http://www.ukrstat.ov.ua
  31. Гринькевич О. С. Прогнозування попиту на ринку освітніх послуг в Україні // Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2016. № 2. С. 83-89.
  32. Вищі навчальні заклади в Україні. Сайт Державної служби статистики України. 2018. URL: http://www.ukrstat.ov.ua
  33. Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014, №1556-VII. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
  34. QS World University Rankings. Who rules? // Website Top Universities. Retrieved from https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2018
  35. Вища освіта в Україні: громадська думка студентів. Сайт Фонду «Демократичної ініціативи» імені Ілька Кучеріва. 2015. URL: https://dif.org.ua/article/vishcha-osvita-v-ukraini-gromadska-dumka-studentiv
  36. Національні рахунки освіти України у 2016 р. Сайт Державної служби статистики України. 2017. URL: http://www.ukrstat.ov.ua
  37. Досвід працевлаштування випускників вищих навчальних закладів: погляд випускників і роботодавців. Проект System Capital Management. 2013. URL: http://www.slideshare.net/bestuniverua/ss-27208268
  38. Youth Unemployment statistics (Statistical Information). Website of the Statistical Service of the European Union (Eurostat). 2018. Retrieved from http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Unemployment_statistics#Youth_unemployment


Веб-майстер П. Попадюк