доцент кафедри економіки і маркетингу, навчально-науковий інститут просторового планування та перспективних технологій, Національний університет «Львівська політехніка»
У статті розглянуто особливості будівництва соціального житла в сучасних умовах. Наголошується на необхідності активізації процесу формування фонду соціального житла, зростання його обсягів у період воєнного стану й російської агресії в Україні, а також післявоєнної відбудови країни. Досліджено законодавчо-правове регулювання засад просторового та економічного планування і будівництва житла в Україні. Окреслено особливості державних будівельних норм (ДБН) щодо будівництва та реконструкції соціального житла. Проведено аналіз повноважень влади та програм створення соціального житла на регіональному та територіальному рівні на прикладі Львівської ОВА та Львівської міської ради (ідеться, зокрема, про будівництво житлового комплексу поблизу реабілітаційного центру Unbroken у місті Львові).
соціальне житло, фонд соціального житла, архітектурно-просторове планування, інклюзивність, джерела фінансових ресурсів
Розглянуто актуальну проблему розвитку туристичної галузі на територіях територіальних громад, а саме вплив зовнішнього середовища та залежність розвитку туристичного сектору економіки від системи факторів макросередовища (політичних, економічних, соціальних, технологічних, правових, екологічних), які не формуються та не контролюються безпосередньо територіальними громадами, хоча є невід’ємним елементом управління ними. Наголошується, що роль впливу зовнішніх чинників буде системно зростати внаслідок глобалізації світового виміру. Викладено підходи щодо застосування PESTLE-аналізу як сучасного інструменту стратегічного менеджменту, який дає змогу проаналізувати зовнішнє середовище впливу на розвиток і функціонування туризму в громадах. Зроблено акцент на визначенні споживчих цінностей у галузі туризму, що є основною метою для туриста, відвідувача території, подорожуючого під час отримання тих чи інших послуг, які полягають в отриманні певних відчуттів: задоволення, емоції, пізнання, комфорт, оздоровлення, відпочинок тощо. Пропонується певна послідовність проведення PESTLE-аналізу, якої слід дотримуватися під час стратегічного планування в громадах.
Досліджено проблеми туристичної галузі України в умовах воєнного стану. Проаналізовано динаміку туристичного навантаження виробників туристичного продукту (туристичних операторів і туристичних агентів) за період 2000-2019 рр., який характеризуються воєнними діями, анексією Криму, окупацією частини Донецької і Луганської областей, а також запровадженням безвізового режиму з країнами Європи. Зазначено про необхідність формування нових маркетингових інструментів для підвищення конкурентоспроможності туристичної галузі, які мають передбачатись на етапі просторового та економічного планування розвитку регіонів і територіальних громад. Запропоновано схему туристичного кластера на основі регіонального (територіального) підходу. Він передбачає використання функціональних інтегрованих зв’язків суб’єктів – влади, бізнесу, населення, які об’єднують і координують комплексне системне управління туристичною сферою регіону. Відображено окремі аспекти Плану відновлення України, представленого на Міжнародній конференції з питань відновлення України 4.07.2022 р., щодо проєктів розвитку туристичної галузі держави.
У контексті завершення процесу децентралізації влади та фінансів в Україні, реформи місцевого самоврядування, адміністративно-територіальної реформи створено умови для удосконалення нових підходів в управлінні територіальними громадами, зокрема на засадах переваг територіального маркетингу, посилення ролі маркетингових інструментів для розвитку громад, підвищення їхньої конкурентоспроможності та привабливості. На цій основі досліджено потребу в застосуванні маркетингового підходу до формування основ управління територіями, використовуючи комплекс маркетингу (товар, ціна, просування, розподіл) і доповнюючи його особливостями якісних і кількісних характеристик, притаманних територіальним громадам у сучасних умовах. Запропоновано та обґрунтовано концептуальну схему управління громадами на засадах територіального маркетингу з використанням загальновідомих елементів комплексного управління: аналіз, планування, організація, мотивація, контроль.
Розкрито поняття івент-індустрії, івент-технології, івент-заходів, івент-мененжменту, івент-маркетингу, а також охарактеризовано взаємозв’язок між ними. Проведено дослідження сектору івент-індустрії на основі розвитку креативної економіки в Україні. Здійснено побудову концептуальної моделі організації івенту (події) та досліджено взаємозв’язок її елементів, описано підходи до практичного застосування. Окреслено проблеми у розвитку івент-індустрії в Україні, зокрема через заходи, що діють у період карантину, пов’язаного із запобіганням поширенню на території України COVID-19. Визначено перспективи та шляхи подальшого розвитку івент-індустрії в Україні
Досліджено окремі аспекти започаткування проектів побудови індустріальних парків в Україні відповідно до прийнятого законодавства. Розкрито основні тенденції концепцій створення індустріальних парків у різних регіонах, здійснено аналітичні дослідження засад їх формування, включаючи системність і комплексний підхід, взаємозв’язок з базовим потенціалом економічного зростання територій, роль і місце у зміцненні інвестиційного клімату регіонів, де вони створюються. При цьому важливе місце має дослідження проблематики реальності втілення концепцій, можливості успішної побудови індустріальних парків в умовах чинної на сьогодні законодавчо-нормативної бази, потенціалу державних фінансів та інвестиційних ресурсів на облаштування інфраструктури.
Розглянуто основні напрямки розвитку та види діяльності у районах Львівщини, також досліджено їх спеціалізацію та інвестиційний потенціал. Здійснено рейтингову оцінку районів Львівщини за основними показниками. Визначено, що значна частина регіонів розвивається нерівномірно. Сформовано основні фактори негативного впливу на інвестиційну активність в області. Запропоновано рекомендації щодо підвищення інвестиційної привабливості та заходи, що сприятимуть розкриттю інвестиційного потенціалу Львівської області.
інвестиційний потенціал, розвиток районів, фактори інвестиційної привабливості, перспективні напрями діяльності, регіон
Цитування
Олексюк Г. В., Лисяк Н. М., Попадинець Н. М. Концептуально-структурні моделі ендогенного потенціалу об’єднаних територіальних громад як передумова підвищення їх конкурентоспроможності. Економіка України. 2019. № 3. С. 52-69. {re2020.02.017.009}
Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Самотій Н. С. Управління територіальними громадами на засадах територіального маркетингу: теоретико-методологічні аспекти. Регіональна економіка. 2021. № 3(101). С. 15-27. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-3-2 {re2022.01.072.002}
Олексюк Г. В., Куйбіда В. С., Лисяк Н. М., Попадинець Н. М. Організація планування розвитку територій у контексті децентралізації державного управління: поєднання інтегрованих, просторових та економічних підходів. Економіка України. 2021. № 11. С. 23-38. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2021.11.023 {re2022.04.021.008}
Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Самотій Н. С. Управління територіальними громадами на засадах територіального маркетингу: теоретико-методологічні аспекти. Регіональна економіка. 2021. №3(101). С. 15-27. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-3-2 {re2022.04.021.009}
Олексюк Г. В., Хром’як Й. Я., Попадинець Н. М. Маркетингова стратегія як інструмент реалізації стратегічного плану розвитку територіальних громад. Економіка України. 2022. № 7. С. 67-88. {re2022.04.021.010}
Олексюк Г. В., Куйбіда В. С., Лисяк Н. М., Попадинець Н. М. Організація планування розвитку територій у контексті децентралізації державного управління: поєднання інтегрованих, просторових та економічних підходів. Економіка України. 2021. № 11. С. 23-38. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2021.11.023 {re2022.04.027.007}
Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Самотій Н. С. Управління територіальними громадами на засадах територіального маркетингу: теоретико-методологічні аспекти. Регіональна економіка. 2021. № 3(101). С. 15-27. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-3-2 {re2022.04.027.008}
Олексюк Г. В., Хром’як Й. Я., Попадинець Н. М. Маркетингова стратегія як інструмент реалізації стратегічного плану розвитку територіальних громад. Економіка України. 2022. № 7. С. 67-88. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2022.07.067 {re2022.04.027.009}
Олексюк Г. В., Куйбіда В. С., Лисяк Н. М., Попадинець Н. М. Організація планування розвитку територій у контексті децентралізації державного управління: поєднання інтегрованих, просторових та економічних підходів. Економіка України. 2021. № 11. С. 23-38. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2021.11.023 {re2022.04.033.007}
Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Самотій Н. С. Управління територіальними громадами на засадах територіального маркетингу: теоретико-методологічні аспекти. Регіональна економіка. 2021. № 3(101). С. 15-27. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-3-2 {re2022.04.033.008}
Олексюк Г. В., Хром’як Й. Я., Попадинець Н. М. Маркетингова стратегія як інструмент реалізації стратегічного плану розвитку територіальних громад. Економіка України. 2022. № 7. С. 67-88. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2022.07.067 {re2022.04.033.009}
Олексюк Г. В., Лисяк Н. М., Попадинець Н. М. Концептуально-структурні моделі ендогенного потенціалу об’єднаних територіальних громад як передумова підвищення їх конкурентоспроможності. Економіка України. 2019. № 3. С. 52-69. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2019.03.052 {re2022.04.033.010}
Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Самотій Н. С. Управління територіальними громадами на засадах територіального маркетингу: теоретико-методологічні аспекти. Регіональна економіка. 2021. №3(101). С. 15-27. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-3-2 {re2023.01.034.006}
Олексюк Г. В., Хром’як Й. Я., Попадинець Н. М. Маркетингова стратегія як інструмент реалізації стратегічного плану розвитку територіальних громад. Економіка України. 2022. № 7. С. 67-88. {re2023.01.034.007}
Олексюк Г. В., Лисяк Н. М., Попадинець Н. М. Концептуально-структурні моделі ендогенного потенціалу об’єднаних територіальних громад як передумова підвищення їх конкурентоспроможності. Економіка України. 2019. № 3. С. 52-69. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2019.03.052 {re2023.02.041.004}
Олексюк Г. В., Куйбіда В. С., Лисяк Н. М., Попадинець Н. М. Організація планування розвитку територій у контексті децентралізації державного управління: поєднання інтегрованих, просторових та економічних підходів. Економіка України. 2021. № 11. С. 23-38. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2021.11.023 {re2023.02.041.005}
Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Лисяк Н. М. Концептуальна фінансово-економічна модель урбанізованих систем. Економіка та право. 2020. № 2 (57). С. 84-94. DOI: https://doi.org/10.15407/econlaw.2020.02.084 {re2023.02.041.006}
Олексюк Г. В., Хром’як Й. Я., Попадинець Н. М. Маркетингова стратегія як інструмент реалізації стратегічного плану розвитку територіальних громад. Економіка України. 2022. № 7 (728). С. 67-87. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2022.07.067 {re2023.02.041.007}
Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Самотій Н. С. Управління територіальними громадами на засадах територіального маркетингу: теоретико-методологічні аспекти. Регіональна економіка. 2021. № 3(101). С. 15-27. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-3-2 {re2023.02.041.008}
Олексюк Г. В., Подольський О. С. Проблеми та перспективи туристичної індустрії України в умовах сучасних викликів. Регіональна економіка. 2022. № 3(105). С. 95-105. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2022-3-10 {re2023.02.125.006}
Олексюк Г. В., Куйбіда В. С., Лисяк Н. М., Попадинець Н. М. Організація планування розвитку територій у контексті децентралізації державного управління: поєднання інтегрованих, просторових та економічних підходів. Економіка України. 2021. № 11. С. 23-38. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2021.11.023 {re2023.03.028.006}
Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Самотій Н. С. Управління територіальними громадами на засадах територіального маркетингу: теоретико-методологічні аспекти. Регіональна економіка. 2021. № 3(101). С. 15-27. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-3-2 {re2023.03.028.007}
Олексюк Г. В., Хром’як Й. Я., Попадинець Н. М. Маркетингова стратегія як інструмент реалізації стратегічного плану розвитку територіальних громад. Економіка України. 2022. № 7. С. 67-88. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2022.07.067 {re2023.03.028.008}
Олексюк Г. В., Лисяк Н. М., Попадинець Н. М. Концептуально-структурні моделі ендогенного потенціалу об’єднаних територіальних громад як передумова підвищення їх конкурентоспроможності. Економіка України. 2019. № 3. С. 52-69. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2019.03.052 {re2023.03.028.009}
Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Озарко К. С. Особливості просторового планування розвитку територій. Атрактивність та комфортність територій України (регіонів, міст й об’єднаних територіальних громад): матеріали міжнародної науково-практичної конференції (31 травня 2021 р., м. Київ). Київ: ДУ «Інститут економіко-правових досліджень імені В. К. Мамутова НАН України», 2021. С. 101-106. {re2023.04.005.005}
Олексюк Г. В., Куйбіда В. С., Лисяк Н. М., Попадинець Н. М. Організація планування розвитку територій у контексті децентралізації державного управління: поєднання інтегрованих, просторових та економічних підходів. Економіка України. 2021. № 11. С. 23-38. DOI: doi.org/10.15407/economyukr.2021.11.023 {re2023.04.005.006}
Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Самотій Н. С. Управління територіальними громадами на засадах територіального маркетингу: теоретико-методологічні аспекти. Регіональна економіка. 2021. №3(101). С. 15-27. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-3-2 {re2023.04.005.007}
Олексюк Г. В., Хром’як Й. Я., Попадинець Н. М. Маркетингова стратегія як інструмент реалізації стратегічного плану розвитку територіальних громад. Економіка України. 2022. № 7. С. 67-88. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2022.07.067 {re2023.04.005.008}
Oleksyuk H., Khromyak Y., Popadynets N., Lagodiienko V. Territorial marketing tools: structuring of elements. Current issues of the management of socio-economic systems in terms of globalization challenges. Košice: Vysoká škola bezpečnostného manažérstva v Košiciach, 2023. Pp. 548-562. {re2023.04.005.009}
Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Пітюлич М. М. Інноваційне підприємництво як елемент стратегічного управління розвитком регіону. Вісник Хмельницького національного університету. Серія «Економічні науки». 2023. № 1. С. 15-22. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-314-1-2 {re2023.04.067.008}
Олексюк Г. В., Куйбіда В. С., Лисяк Н. М., Попадинець Н. М. Організація планування розвитку територій у контексті децентралізації державного управління: поєднання інтегрованих, просторових та економічних підходів. Економіка України. 2021. № 11. С. 23-38. {re2023.04.067.009}
Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Самотій Н. С. Управління територіальними громадами на засадах територіального маркетингу: теоретико-методологічні аспекти. Регіональна економіка. 2021. №3(101). С. 15-27. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-3-2 {re2023.04.067.010}
Олексюк Г. В., Хром’як Й. Я., Попадинець Н. М. Маркетингова стратегія як інструмент реалізації стратегічного плану розвитку територіальних громад. Економіка України. 2022. № 7. С. 67-88. {re2023.04.067.011}
Олексюк Г. В., Подольський О. С. Проблеми та перспективи туристичної індустрії України в умовах сучасних викликів. Регіональна економіка. 2022. № 3(105). С. 95-105. DOI: https://doi.org/10.36818/1562- 0905-2022-3-10 {re2024.02.133.006}
Олексюк Г. В., Сліпецький М. І. Особливості управління туристичною сферою на основі PESTLE-аналізу. Регіональна економіка. 2023. № 2(108). С. 125-137. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2023-2-13 {re2024.02.133.007}
Олексюк Г. В., Лисяк Н. М., Попадинець Н. М. Концептуально-структурні моделі ендогенного потенціалу об’єднаних територіальних громад як передумова підвищення їх конкурентоспроможності. Економіка України. Київ, 2019. № 3. С. 52-69. {re2024.02.140.010}
Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Лисяк Н. М. Концептуальна фінансово-економічна модель урбанізованих систем. Економіка та право. 2020. № 2. С. 84-95. DOI: https://doi.org/10.15407/econlaw.2020.02.084 {re2024.03.052.009}