Науково-практичний журнал
УКР   ENG
Регіональна економіка
   



Журнал Регіональна економіка -- re2018.01.069

Репозитарій ІРД НАНУ Репозитарій НБУВ УДК 336.5.02:656.13; JEL H53, R48, R51
Ярошевич Н. Б., Кондрат І. Ю., Ливдар М. В. Методичні підходи до розрахунку адресної грошової компенсації на основі встановлення норм транспортної рухомості пільгових категорій населення. Регіональна економіка. 2018. №1(87). С. 69-75. URL: http://re.gov.ua/doi/re2018.01.069_u.php.
Літер.: 14

Автори



Ярошевич Наталя Богуславівна

кандидат економічних наук, доцент

доцент кафедри фінансів, Національний університет «Львівська політехніка»

Контакти: natalya.yaroshevych@gmail.com

Сторінки:



Кондрат Ірина Юріївна

кандидат економічних наук, доцент

доцент кафедри фінансів, Національний університет «Львівська політехніка»

Контакти: kondrat.iryna@gmail.com

Сторінки:



Ливдар Марта Василівна

кандидат економічних наук, доцент

доцент кафедри фінансів, Національний університет «Львівська політехніка»

Контакти: m.luvdar@gmail.com

Сторінки:

Анотація

Обґрунтовано науково-практичні рекомендації щодо забезпечення соціально-економічної ефективності пасажирських перевезень шляхом монетизації транспортних пільг; обґрунтовано необхідність встановлення регіональних норм пільгового споживання транспортних послуг; запропоновано методику встановлення регіональних норм і нормативів споживання послуг пільгового проїзду як основи для розрахунку щомісячної адресної компенсації особам окремих категорій пільгового проїзду міським і приміським транспортом загального користування та видатків на це з місцевих бюджетів; обґрунтовано необхідність зменшення кількості осіб, які мають право на пільговий проїзд на основі запровадження граничного рівня доходу, що дає право на пільгу та надання транспортних пільг органами місцевої влади, виходячи з фінансових можливостей місцевих бюджетів.

Ключові слова:

міський і приміський транспорт, монетизація транспортних пільг, норми пільгового споживання транспортних послуг

Посилання

    
  1. Шкварчук Л. О. Формування доктрини державного регулювання економіки під впливом економічних криз // Демократичне врядування. 2012. Вип. 9. Режим доступу: http://www.lvivacademy.com/vidavnitstvo_1/visnik9/zmist.html
  2. Слободяник Ю. Б. Фінансовий механізм функціонування підприємств пасажирського автотранспорту в сучасних умовах: монографія. Суми: УАБС НБУ, 2007. 162 с.
  3. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від  24 грудня 2015 р. № 911-VIII. Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/911-19
  4. Результати проведення рейдових перевірок мобільними контрольними групами з участю працівників муніципальної дружини в автобусах на регулярних міських маршрутах м. Львова з 20.03.2017. до 30.03.2017 р. / Львівський обласний осередок Всеукраїнської асоціації перевізників України. 6 квітня 2017. Режим доступу: https://loo-vaap.nethouse.ua/articles/tag/пільговики
  5. У Луцьких тролейбусах їздитиме більше пільговиків // Волинський інформаційний портал. 02.11.2016. Режим доступу: https://vip.volyn.ua/articles/u-luckyh-troleybusah-yizdytyme-bilshe-pilgovykiv?page=0%2C1
  6. Завершила роботу комісія з визначення коефіцієнта співвідношення при перевезенні пільгових та платних пасажирів на міських маршрутах загального користування // Громадський транспорт Львова – SkyscraperCity. 09.05.2016. P. 87. Retrieved from http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=132561491
  7. Звіт начальника відділу транспорту, зв’язку та телекомунікаційних послуг Сумської міської ради Яковенка С. В. про роботу за підсумками 9 місяців 2017 року / Сумська міська рада. 10.2017. Режим доступу: https://www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=70&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiErL2Z16zXAhWoNJoKHdotBnQ4PBAWCFQwCQ&url=https%3A%2F%2Fsmr.gov.ua%2Fimages%2Fdocuments%2FProekty%2FSesii%2F2017%2F11%2F03%2FProekt_VTZTKP_03-11.docx&usg=AOvVaw32-5Kx44ebSttjpUG17loa
  8. У Кропивницькому порахували, що на одного платного пасажира тролейбуса приходиться 4,3 безплатних // Depoкропивницький. 21 березня 2017 р. Режим доступу: https://kr.depo.ua/ukr/kr/2015/04/u-kropivnickomu-porahuvali-scho-na-odnogo-platnogo-pasazhira-troleybusa-prihoditsya-4-3-bezplatnih-20170321540447
  9. Звіт про фінансові результати за 2016 рік / Львівське комунальне автотранспортне підприємство №1. 2017. Режим доступу: http://city-adm.lviv.ua/public-information/utilities/lk-atp-1/finansovi-dokumenty/2785/download?cf_id=36
  10. Львів вперше придбає 20 нових автобусів Ataman // Zaxid.net. 29 листопада 2016 р. Режим доступу: https://zaxid.net/lvivske_atp1_vpershe_pridbaye_novi_avtobusi_ataman_za_mayzhe__37_mln_n1411014
  11. Перевозчик ПАТ "АТП-14630" Львов. EasyWay. 2017. Режим доступу: https://www.eway.in.ua/ua/cities/lviv/agencies/5
  12. Звіт про роботу департаменту гуманітарної політики за 2016 рік / Львівська міська рада. 2017. Режим доступу: http://city-adm.lviv.ua/public-information/departments/departament-humanitarnoi-polityky/zvity
  13. Виконання міського бюджету м. Львова за 2016 рік / Львівська міська рада. 2017. Режим доступу: http://city-adm.lviv.ua/public-information/budget/lviv/2016
  14. Монетизація пільг: досвід інших країн та висновки для України (Policy Paper) / Європейський інформаційно-дослідницький центр. К., 2015. 32 с. Режим доступу: http://radaprogram.org/infocenter/monetyzaciya-pilg-dosvid-inshyh-krayin-ta-vysnovky-dlya-ukrayiny

Подібні статті



Репозитарій НБУВ Репозитарій ІРД НАНУ УДК [338.24:316.4]:[351:364]; JEL D63, F52, H53
Галиця І. О. Становлення механізму соціальної безпеки: наукова детермінація / І. О. Галиця, О. О. Гетьман // Регіональна економіка. – 2017. – №2(84). – С. 62-72.

Літер.: 20


Досліджено генезис концепції соціальної безпеки у вітчизняній і зарубіжній практиці. Розглянуто особливості європейської та американської моделей забезпечення соціальної безпеки, проведено історичний аналіз їх становлення, визначені переваги та недоліки. Визначено характерні риси і проаналізовано чинний механізм забезпечення соціальної безпеки в Україні на основі її нормативно-правового базису. Проведено економіко-статистичний аналіз наукових робіт вітчизняних учених, присвячених розробці механізмів зміцнення соціальної безпеки держави; визначено перспективи застосування наукових здобутків вітчизняних учених у забезпеченні сталого соціального розвитку держави.
Встановлено, що очевидним є рух України до європейської моделі забезпечення соціальної безпеки. Вбачається необхідним предомінантне використання наукових надбань вітчизняних учених щодо розбудови складових підсистем чинного механізму забезпечення соціальної безпеки задля відновлення логічного ланцюга перебігу подій у системі послідовності: «соціальні гарантії > соціальні зобов’язання > соціальне забезпечення > соціальна безпека». 
соціальна безпека, механізм забезпечення соціальної безпеки, наукова детермінація 



Репозитарій НБУВ Репозитарій ІРД НАНУ УДК 332.135:339.92:[339.137:332.122]; JEL R1, B41, R5
Kovalenko S. I. Externalities of cross-border cluster systems as a factor contributing to Euroregions’ competitiveness [Екстерналії транскордонних кластерних систем як фактор конкурентоспроможності єврорегіонів] / S. I. Kovalenko // Rehional'na ekonomika - Regional Economy. – 2017. – №1(83). – P. 63-71.

Літер.: 15


Досліджено екстерналії – позитивні ефекти мезорівня міжнародних інтеграційних об’єднань, що становлять собою мережеві структури внутрішньогалузевого і міжгалузевого співробітництва у вигляді транскордонних кластерних систем. Серед кластерних екстерналій, які мають велике значення для формування міжнародних кластерних систем, необхідно відзначити мережеві екстерналії (network externalities) і «перелив знань» у межах кластера: обидва види ефектів мають пряме відношення до якісного розвитку міжнародної економічної інтеграції, тому можливість їх розвитку має закладатися з самого початку формування будь-якого інтеграційного об’єднання. З точки зору розвитку прикордонного співробітництва в межах міжнародних інтеграційних об’єднань, критично важливим критерієм його ефективності є перехід від прикордонних до єдиного транскордонного регіону шляхом розвитку контактної функції кордону у вигляді мережевих взаємодій. У контексті синтезу теорії міжнародної економічної інтеграції та кластерної концепції обґрунтовано, що кластерний підхід є найбільш ефективним механізмом розвитку транскордонних економічних взаємодій і, зрештою, становить собою мезорівень конкурентоспроможних міжнародних інтеграційних систем і необхідною умовою якісного зростання євроінтеграції України.
Транскордонні кластери формуються в транскордонних регіонах двох і більше країн «поверх» їх адміністративних меж. Вони охоплюють суміжні прикордонні території сусідніх держав, до складу яких входять інституції та фірми, розміщені по обидва боки кордону. Тому транскордонні кластери можна визначити як групи незалежних компаній та асоційованих інституцій, які: географічно зосереджені у транскордонному регіоні; співпрацюють і конкурують; спеціалізуються у різних галузях, пов’язані спільними технологіями та навичками і взаємодоповнюють одна одну, що в кінцевому підсумку дає можливість отримання синергетичних і мережевих ефектів, дифузії знань і навиків.
Таким чином, синтез концепцій кластерного розвитку та міжнародних інтеграційних об’єднань можливий, оскільки обидва види суб’єктів володіють екстерналіями, характерними для транскордонних кластерних систем. 
Зроблено висновок про доцільність упровадження кластерної моделі прикордонного співробітництва як найбільш адекватної сучасним умовам розвитку глобальної економіки і етапу інтеграції України, зокрема, у межах Єдиного економічного простору ЄС. 
екстерналії, синергетичний ефект, транскордонна кластерна система, євроінтеграція, єврорегіон, інновації, конкурентоспроможність 



Репозитарій НБУВ Репозитарій ІРД НАНУ УДК 330.59:[330.341:37.014.6]:303.442.23(477.83); JEL I31, I24, I26
Лутчин Н. П., Гринькевич О. С. Якість життя і чинник освіти у фокусі регіональних обстежень населення України. Регіональна економіка. 2018. №1(87). С. 57-68. URL: http://re.gov.ua/doi/re2018.01.057_u.php.

Літер.: 25


Якість життя є індикатором сталого розвитку країни та її регіонів, їх конкурентоспроможності на світових ринках, динаміки якісних змін у суспільстві. Саме тому тематика якості життя є предметом дослідження не лише науковців, але й об’єктом особливої уваги політиків, представників державної влади і місцевого самоврядування, громадської думки.
На відміну від зарубіжних науковців, проблематика оцінювання якості життя та її складових досліджується українськими вченими порівняно недавно. Вивчення якості життя в Україні здебільшого зводиться до об’єктивної оцінки, яку вимірюють статистичними показниками витрат і ресурсів домогосподарств. Однак значно менше уваги вітчизняні науковці й експерти приділяють суб’єктивним оцінкам якості життя, які відображають її індивідуальне розуміння і відчуття.
Метою авторського дослідження є комплексна характеристика якості життя у Львівській області (Україна) на основі суб’єктивних оцінок населення регіону та з урахуванням міжнародного досвіду подібних досліджень у європейських країнах, зокрема у Польщі. Відповідно до поставленої мети у дослідженні реалізовані такі основні завдання: 1) узагальнено основні методичні підходи до оцінювання якості життя з урахуванням об’єктивних і суб’єктивних характеристик та їх інформаційного забезпечення; 2) визначено вплив різних аспектів / чинників якості життя на його загальну самооцінку мешканцями Львівської області; 3) оцінено вплив чинника освіти на соціальні та економічні індикатори якості життя на регіональному та національному рівнях.
Дослідження базується на узагальненні теоретичних підходів вітчизняних і зарубіжних науковців до кількісного та якісного аналізу якості життя населення. Емпіричні дослідження якості життя населення Львівської області проведені з використанням методів статистики і соціології у розробці інструментарію та дизайну вибірки респондентів.
На основі анкетного обстеження населення Львівської області, яке проведено авторами з урахуванням міжнародного досвіду подібних досліджень у європейських країнах, у статті здійснено узагальнення та статистичний аналіз суб’єктивних оцінок якості життя населення Львівської області. З’ясовано, що за 5-бальною шкалою середній бал задоволеності якістю життя серед жителів області становить 4,07. Серед визначальних чинників загальної задоволеності якістю життя є сімейний стан, умови проживання і спосіб проведення вільного часу. Результати статистичного аналізу взаємозв’язку окремих аспектів якості життя показали, що чинник освіти має помітний вплив на спосіб проведення вільного часу, стан здоров’я та фінансовий стан.
Результати авторських та інших статистичних обстежень вказують на те, що якість освіти, а також рівень її відповідності індивідуальним очікуванням, є серед визначальних чинників підвищення якості людського життя як на індивідуальному, так і регіональному й національному рівнях.
Автори дослідження вважають, що доповнення методики обстеження умов життя домогосподарств у регіонах України блоками показників, які комплексно характеризують якість життя і базуються на самооцінках домогосподарств, забезпечить більш повне уявлення про реальні суспільні настрої у регіонах України, рівень соціальної напруженості та соціальної безпеки. 
якість життя, чинники якості життя, обстеження населення, суб’єктивна оцінка, об’єктивні індикатори, освіта, нерівність, Україна (Львівська область) 



Репозитарій НБУВ Репозитарій ІРД НАНУ УДК 336.14(477); JEL E62, O18, R58
Власюк О. С. Реформа бюджетної децентралізації в Україні: результати, ризики та перспективи / О. С. Власюк // Регіональна економіка. – 2017. – №2(84). – С. 39-45.


Визначено систему ризиків бюджетної децентралізації в Україні. Узагальнено основні проблеми бюджетної децентралізації. Запропоновано напрями удосконалення механізмів бюджетного регулювання для забезпечення подальшої реалізації завдань реформи бюджетної децентралізації та досягнення її мети. 
бюджетна децентралізація, видатки, доходи, місцеві бюджети, органи місцевого самоврядування 



Репозитарій НБУВ Репозитарій ІРД НАНУ УДК 336.2+336.5; JEL E25
Заблоцький М. Б. Регулювання балансу національних витрат і національного доходу / М. Б. Заблоцький // Регіональна економіка. – 2017. – №1(83). – С. 113-119.

Літер.: 11


Розглянуто питання балансу національних витрат і національного доходу. Відзначено, що обсяги національних витрат формуються витратами населення на споживчі товари і послуги та підприємств на матеріальні ресурси для виробництва товарів і послуг. Підкреслено і обґрунтовано, що при балансі національних витрат і національного доходу ціни, тарифи і обіговість грошей є незмінними. За переважання номінального ВВП над фізичним – прояви дисбалансу і підвищення цін, при переважанні фізичного ВВП над номінальним – прояви дисбалансу і зниження цін. Здійснена оцінка обсягу і динаміки двох форм ВВП в Україні і виявлено їх дисбаланс у часі: номінальний ВВП переважає реальний ВВП. Розраховані коефіцієнти добутків індексів виявили інертність, яка виражає високі темпи щорічного зростання національних витрат і попиту на гроші, через що бюджети більшості домогосподарств населення, підприємств і уряду стають неплатоспроможними. Зроблено узагальнені висновки для регуляторів руху грошового і фізичного продукту. 
баланс, інвестиційні потоки, національні витрати, національні доходи, регулювання 


Веб-майстер П. Попадюк